Dieta przyszłej Mamy

Będę Mamą

Ciąża i Poród

Kalkulatory

Będę Tatą

  |  

Będę Mamą

Prawidłowa dieta kobiet w ciąży

  • Kalorie

  • Kobieta o przeciętnej masie ciała potrzebuje tylko dodatkowo 300 kalorii dziennie w okresie ciąży. Swoje zapotrzebowanie na kalorie obliczysz mnożąc swoją masę ciała przez:24 – jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, 30 – jeśli niebrakowanie aktywny, 44 - jeśli bardzo aktywny. Liczba, którą otrzymasz jest przybliżona ponieważ Twoje zapotrzebowanie może ulec zmianie. Kobieta w ciągu tygodnia powinna przybierać około 500g. Waż się raz w tygodniu najlepiej nago lub zawsze w tym samym stroju.


  • Białka - 3 x w ciągu dnia

  • Aminokwasy budują komórki człowieka, dlatego przyjmowanie ich jest szczególnie ważne dla Ciebie i Twojego maleństwa. Dziennie powinnaś zjeść od 60 do 70 gramów białka.


  • Witamina C - 3 razy w ciągu dnia

  • Witamina C potrzebna jest do regeneracji tkanek, gojenia się ran i w metabolizmie. Twojemu dziecku będzie zaś potrzebna do prawidłowego wzrostu i budowy silnych kości i zębów. Najlepiej abyś jadła świeże produkty bogate w tą witaminę.


  • Wapń - 4 x w ciągu dnia

  • Potrzebny jest do prawidłowego rozwoju maleństwa, pomaga utrzymać prawidłową krzepliwość krwi oraz jest niezbędny dla prawidłowej pracy mięśni, nerwów i serca. Jeśli Twoje dziecko nie otrzyma odpowiedniej dawki wapnia dziennie, Twój organizm chcąc dostarczyć mu brakującego składnika zacznie pobierać je z Twoich kości, dlatego ważne jest pilnowanie, abyś dostarczyła do organizmu wystarczającą ilość wapnia.


  • Zielone i żółte owoce i warzywa

  • Dostarczają witaminę A, która jest niezbędna dla skóry, oczu i kości. Udowodniono, że beta karoten może zmniejszyć ryzyko powstania nowotworów. Produkty te dostarczają także witaminę E i kwas foliowy.


  • Owoce i warzywa - 2 x dziennie

  • Są bogate w potas, magnez, bor. Niektóre owoce i warzywa zawierają fitochemikalia (chemikalia, które nazywamy również przeciwutleniaczami, choć nie wszystkie), stymulują produkcję enzymów, działają jak chormony w organizmie) lub likopen - naturalny czerwony barwnik.


  • Produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe - 6 - 11 x dziennie

  • Bogate głównie w witaminy z grupy B, które są potrzebne dla dziecka. Są też źródłem żelaza, cynku, selenu czy magnezu. Skrobia zawarta w produktach pomaga zmniejszyć poranne nudności.


  • Produkty bogate w żelazo - kilka razy dziennie

  • Dzięki niemu krew Twoja i maleństwa będzie się prawidłowo rozwijała. Jedzenie bogate w witaminę C pomagają wchłaniać się temu pierwiastkowi. Około 20 tygodnia ciąży powinnaś przyjmować dodatkowe 30 - 50 mg żelaza w postaci suplementu, ponieważ dieta talerzowa nie jest w stanie dostarczyć go do Twojego organizmu.


  • Tłuste potrawy - 4 porcje

  • Codziennie do Twojego organizmu z dostarczanych kalorii 30% powinny stanowić tłuszcze. Należy jednak uważać, by nie przekroczyć zalecanej dawki, gdyż spowoduje to nadmierny przyrost masy. Kwasy tłuszczowe są podstawą do prawidłowego rozwoju płodu - szczególnie kwasy omega-3. Tłuszcze, które używasz do przygotowania posiłków też się liczą (np. jeśli smażysz na maśle).


  • Słone pokarmy

  • umiarkowana ilość sodu pomaga utrzymać prawidłowy poziom płynów. Zbyt duża ilość sodu powoduje wzrost ciśnienia krwi, co może spowodować komplikacje w czasie ciąży czy już podczas porodu.


  • Płyny - 2 litry dziennie

  • W czasie ciąży zapotrzebowanie na płyny wzrasta, ponieważ Twoje dziecko także ich teraz potrzebuje. Dodatkowe płyny sprawiają, że skóra jest miękka, łagodzą zaparcia, oczyszczają organizm z toksyn, zmniejszają obrzęki i chronią drogi moczowe przed infekcją.


  • Suplementy dla kobiet w ciąży

  • Ważne jest uzupełnienie diety w preparaty, ponieważ tryb życia i warunki nie są w stanie zapewnić Ci w normalnej diecie wszystkich składników, których potrzebujesz. Pilnuj jednak by nie przekraczać zalecanej dawki, ponieważ nadmiar witamin i minerałów działa jak narkotyk.


    Umieść odnośnik do tej podstrony na swojej stronie, blogu lub na forum
     
    © Copyright 2013 by mama.kalbi.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.